پرسش مهر

پرسش مهر 9

پرسش مهر

پرسش مهر 9

مفهوم خدمتگزاری

انسان اجتماعی است و در جمع , استعدادهایش شکوفا می گردد انسانها, همانند سنگهایی نیستندکه از یکدیگر بی خبر و با هم بی ارتباط باشند؛  بلکه انسان ها همانند حلقه های  یک زنجیره اند که حیات شان در گرو پیوستگی و وابستگی است . به همین جهت , در فرهنگ بشری , همواره , به این مساله توجه گردیده و به تعبیرهای گوناگون , جامعه انسانی به این سو فراخوانده شده است .اندیشه وران و مصلحان, مردم را به تعاطف , تعاضد, همدلی و خدمت رسانی دعوت کرده و آن رااز ملزومات  جامعه واجتماع برشمرده اند.ادیان الهی , که براساس ارزشهای فطری و واقعی استوارند, به این امر عنایت کرده و نقش اساسی را درایجاد و تقویت این روحیه داشته اند و پیامبران و آورندگان پیام الهی , در راس خدمتگزاران جوامع بشری بوده اند. در فرهنگ و معارف اسلامی   به این صفت و عمل شایسته سفارش فراوان شده است . در دین بزرگ اسلام ,ارزشمندترین مردم , سودمندترین آنان است :خیرالناس انفعهم للناس . 

این واژه  , مفهوم وسیع و گسترده ای دارد  و

تمام فعالیتهای مثبت و مفیدانسانها در زمینه های اجتماعی ,اقتصادی , سیاسی , فرهنگی و معنوی  را شامل می شود.این نکته را یادآور می شویم که : [خدمتگزاری] غیراز[ انجام وظیفه] است . برای روشنی و وضوح معنای خدمتگزاری , لازم است , مرزاین دو مشخص شود.

کسی که مسؤولیتی بر دوش دارد, چه در بعد معنوی و چه در بعد مادی , و درازای کار, مزد دریافت می کند, خدمتگزار نیست گر چه نتیجه تلاش او در راستای خدمت به خلق قرار می گیرد. خدمتگزار, واژه ای است که با چگونگی عمل و نیت فردارتباط دارد.

البته اگر شخصی در انجام وظیفه اش کوتاهی نکرد و آن را به بهترین وجه انجام داد وبعلاوه , هم و غم خویش را در رفع نارسائیهای زندگی مردم قرار داد و تابع یکسری مقررات خشک و دست و پاگیراداری نبود, نام خدمتگزار, بر او زیبنده و شایسته خواهد بود

کاری که شکل آن مفید و بر خوردار از روح معنویت بوده و وسیله ی تقرب به خدا باشد در فرهنگ  اسلامی خدمت نامیده می شود. بنا بر این خدمتی که مقدمه ی قرب الهی و در راستای رضای خدا نباشد عبادت نیست و از اجر الهی سهمی ندارد.خدمت عبادی علاوه بر انگیزه ی الهی و تقرب به خدا دارای شرایط زیر است:

  • در راه خدا باشد.
  • مخلصانه انجام گیرد.
  • خیر خواهانه بوده و فاعلش نیت و هدف خیر داشته باشد.
  • داد و ستد و به منظور به دست آوردن مال و منال و شهرت و مقام نباشد.
  • و... .

چنین خدمتی از ارزش و اهمیت به سزایی بر خوردار است. بنابراین , هر خدمتگزار مالاً به جامعه خدمت می کند ولی هر خدمتی خدمتگزاری نیست . در مفهوم خدمتگزاری , گذشت , فداکاری ,ایثار, تحمل سختی و ناگواری واحساس هبستگی به همنوعان نهفته است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد