پرسش مهر

پرسش مهر 9

پرسش مهر

پرسش مهر 9

خدمتگزاری را از علی بیاموزیم

مولا علی (ع) خود انسانی‏ترین برخورد را با مردم داشت و به معنای دقیق کلمه «خدمتگزار» بندگان خدا بود . او آن چنان بود که صاحبان حاجت‏بدون تکلف به حضرت دسترسی داشته و عرض حال می‏کردند .

حضرت همین سفارش را به کارگزاران خویش داشت .

در عهد نامه مالک اشتر چنین آمده است:

«. . . واشعر قلبک الرحمة للرعیة والمحبة لهم و اللطف بهم و لاتکونن علیهم سبعا ضاریا تغتنم اکلهم فانهم صنفان اما اخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق . . . ; (16) . . . و دلت را سرا پرده رحمت‏به بندگان خدا و محبت و لطف به آنان ساز، و همانند درنده نسبت‏به آنان مباش که خوردن آنان را غنیمت‏شماری! زیرا «رعیت‏» (مردمی که در پوشش حکومت‏اند) بر دو گروه‏اند یا برادر دینی تواند و یا انسان‏هایی همانند تو . . . .»

و سپس مالک را از برخورد دیکتاتور مآبانه نسبت‏به مردم منع می‏کند و می‏فرماید:

«. . . و لاتقولن انی مؤمر آمر فاطاع فان ذلک ادغال فی القلب و منهکة للدین و تقرب من الغیر . . . ; (17) . . . و هرگز مگو که من مامورم و بر اوضاع مسلط! امر می‏کنم و باید اطاعت‏شوم! (برخورد دیکتاتور منشانه با مردم نداشته باش) که این موجب خرابی دل و دین و زمینه‏ساز دگرگونی (برخورد مردمی) خواهد شد . . .»

با بینش «امانت‏» دیگر جایی برای برخوردهای دیکتاتور مآبانه باقی نمی‏ماند، چرا که مردم صاحب امانت‏اند و ارباب رجوع! مسئول هرچه دارد از آنان دارد؟ دیگر دیکتاتوری معنا نخواهد داشت .

امام علی (ع) در نامه‏ای به «قثم بن عباس‏» فرماندار مکه می‏نویسد:

«. . . و لا یکن لک الی الناس سفیر الا لسانک و لا حاجب الا وجهک و لا تحجبن ذا حاجة عن لقائک بها فانها ان ذیدت عن ابوابک فی اول وردها لم‏تحمد فیما بعد علی قضائها . . . ; (18) . . . و نباید بین تو و مردم واسطه و سفیری جز زبانت و حاجب و پرده‏ای جز چهره‏ات باشد (یعنی مستقیم و رو در رو با مردم سخن بگو و چهره به چهره با آنان رفتار کن تا به راحتی درد دل‏های خود را گفته و از طرفی بتوانی مشکلات خود را برای آنان بیان کنی) و هرگز افراد حاجت‏مندی که با تو کار دارند از ملاقات خود محروم مساز که اگر آن‏ها از آغاز از در خانه‏ات رانده شوند حل مشکل آن‏ها بعدا جبران آن نخواهد کرد .»

آری: با این بینش «امانت‏» افتخار مسئول در نظام اسلامی خدمتگزاری مردم است آن چنان که امام راحل این فرزند شایسته مولا علی (ع) می‏فرمود: به من خدمتگزار بگویید بهتر از آن است که «رهبر» بگویید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد